Pages

Sunday 3 April 2011

Keremek

      Amalan berasaskan penyataan 'makanan sebagai ubat dan ubat sebagai makanan' telah menjadi pegangan kebanyakan orang yang menyedari peranan penting makanan. Antara makanan ynag dikenal pasti bermanfaat untuk kesihatan ialah sayur-sayuran.
      Tahukah anda terdapat banyak faedah dan khasiat di dalam sayuran yang bernama keremek ini. Mari sama-sama kita mengenali sayuran keremek ini.
Keremek mempunyai sifat antiulser
      Kandungan 
seluruh bahagian - pelbagai jenis sebatian seperti alfa spirasterol, asid oleanolik, asid uronik, beta-sitosterol, gula jenis glukosa dan ramnos, hadianol, hentriakontanon, kampesterol, lupeol, nonakason, metilinsikloartanol, sikloeukalenol, stigmasterol dan stigmataenol. Ia mengandungi air, karbohidrat, protein, lemak, serabut, mineral dan vitamin.
       Taburan 
Tumbuhan rumpai yang mempunyai taburan luas di Asia Tenggara dan terdapat di seluruh dunia.
      Penanaman 
Biasanya keremek tidak ditanam. Ia merupakan tumbuhan liar yang hidup subur melata di tanah berhampiran kawasan tadahan dan laluan air. Keremek boleh ditanam secara biji atau keratan. Ia juga cepat tumbuh dan senang dijaga.
    Penyakit/Perosak 
Lazimnya, keremek tidak menghadapi sebarang masalah penyakit yang serius.
    Khasiat Makanan 
Dimakan secara sayur, terutamanya oleh penduduk di India, Sri Lanka, Bangladesh, Indochina, Malaysia dan Indonesia. Daun dan ranting muda yang masih lembut boleh digoreng bersama cili, sambal belacan, ikan bilis.
     Khasiat Ubatan 
Seluruh bahagian: Dibancuh seperti teh dan diminum untuk mengatasi masalah kejang usus. Ia direbus dan digunakan untuk mencuci rambut dan meredakan panas badan.
   Keremek sebagai ubat herba untuk merawat jangkitan pada sistem pernafasan bagi pesakit batuh darah, sakit kerongkong, hidung berdarah, pendarahan dalam perut, jangkitan pada saluran kecing, sakit apendiks.
   Ia juga ubat luaran untuk merawat bengkak payudara, pemyakit kulit, ketuat, patukan ular, parasit pada kulit.
  Keremek dimakan sebagai antiradang, kulit gatal, luka, melawaskan bunag air kecil dan sakit badan. keremek ditumbuk lumat dan ditampal pada kulit radang, gatal, luka dan ulser. 
Daun dan Ranting: Direbus dan diminum untuk merawat tekanan darah tinggi.
       
   
     
 
  
 
           

0 comments:

Post a Comment