Pages

Friday 8 April 2011

Lobak putih

       kali ini saya akan memperkenalkan kepada anda tentang khasiat lobak putih, mungkin ramai diantara kita tidak mengetahui khasiat ubatan dan makanan yang terdapat dalam sayuran yang mereka makan. saya akui setelah anda sedar akan keistimewaan yang terdapat dalam sayuran yang anda makan ataupun belum pernah makan, pasti anda akan jadikan sayuran sebagai makanan harian anda bagi menjamin kesihatan tubuh badan yang sihat.
Lobak putih mengandungi vitamin A,B dan C
              Kandungan
Ubi - 93.5% air, 5.3% karbohidrat, 0.6% protein, 0.1% lemak, mineral besi, fosforus, kalsium, vitamin A, B1, B2, niasin dan vitamin C.
         Taburan 
Tempat asal lobak putih tidak jelas diketahui tetapi mungkin berasal dari kawasan Mediterannean. Sekarang lobak putih ditanam diseluruh dunia.
        Penanaman 
Lobak putih ditanam dengan biji dan bercambah dalam masa lebih kurang 4hari selepas ia disemai. Masa antara penyemaian dan penuaian adalah berbeza mengikut jenis baka lobak.
        Penyakit/Perosak
Lobak putih menghadapi masalah kulat pada daun dan akar. Ada ulat dan serangga yang makan daun. Nematod menebuk masuk akar dan memakan sel akar.
       Khasiat Makanan
Ubi: Dikupas kulit atau dimakan tanpa dikupas kulit, dipotong kecil-kecil dan ia juga digunakan dalam masakan sup, kari dan jenis masakan lain.
       Khasiat Ubatan
Ubi: Dihancurkan dan ditampal pada tempat yang sakit reumastime. Jus lobak putih diminum bagi merawat batuk, cirit-birit, membantu penghadaman, masalah ginjal dan saluran kencing. 
Biji dan Akar: Direbus dan diminum bagi membantu penghadaman, mengatasi hilang selera makan, ubat batuk, demam panas, ruam, lumpuh dan kanser perut.
Akar: Dihancurkan dan ditampal pada tempat terbakar, terkena air panas, lebam, luka, bengkak, dan kanser payudara, serta kaki berbau busuk. Akar pokok yang sudah berbunga direbus dan diminum untuk merawat disenteri dan batuk.
Bunga yang dikeringkan atau Biji: Direbus dan digunakan sebagai ubat cirit-birit. Air rebusan daun kering digunakan sebagai air mandian untuk melegakan sakit-sakit belakang dan penyakit wanita.
     Selamat mencuba.....Rajin-rajinkanlah diri anda makan sayuran...^___@...


      
                                        

0 comments:

Post a Comment