Pages

Thursday 7 April 2011

Kucai

     Orang memilih sayur untuk dimakan mengikut citarasa sendiri. Pada zaman moden ini ramai yang memilih sayur-sayuran yang dimakan mengikut kepercayaan terhadap khasiat yang bakal diperoleh.
       Sayuran amatlah penting bagi penjagaan kesihatan tubuh badan yang sihat. Makan sayur dapat memperbaiki kesihatan dan meningkat keupayaan bekerja. Sayur juga penting sebagai sumber nutrien pengawal kesihatan. Pernahkah anda dengar sayuran yang bernama kucai? kucai sejenis sayuran yang menyerupai pokok bawang yang berasal dari keluarga lili.
Kucai mengandungi vitamin c dan karotena penting untuk kesihatan mata
       Kandungan 
Daun - 93% air, 2.8% karbohidrat, 2.1% protein, 0.1% lemak , 0.9% serabut.
       Taburan  
Kucai dipercayai berasal dari China. Ia tumbuh liar di kawasan utara dan tengah benua Asia. Kucai ditanam sebagai sayur di kawasan Asia Tenggara, Jepun, Korea, China, India, Nepal dan Amerika Syarikat.
      Penanaman             
Kucai boleh ditanam secara biji atau memisahkan rumpun induknya. Daun kucai boleh dituai selepas 3-4 bulan ia ditanam.
     Penyakit/Perosak       
Kucai biasanya tidak mempunyai perosak.
     Khasiat Makanan 
Seluruh bahagian: Dimakan mentah, dicelur. Kucai dimasukkan dalam kuetiau goreng dan kuih-muih. Makan sayur kucai dipercayai akan merangsang pemulihan daripada keletihan.
Daun dan Jambak Bunga Muda: Dijadikan sayur atau dicampur dalam lauk sebagai perisa.
    Khasiat Ubatan 
Seluruh bahagian: Dimakan atau direbus dan diminum untuk merawat sakit gigi dan tumor. Kucai ditumbuk lumat dan ditampal pada gigi yang sakit. Aktiviti antitumor mungkin disebabkan oleh kandungan karotena serta vitamin c yang banyak di dalam kucai.
     Perhatian:
Makan kucai memberi kesan bau yang kuran digemari pada mulut dan pernafasan.

0 comments:

Post a Comment